2014/01/29


 Faktid lennusadama kohta
 (Kateriin ja Nancy)

  • Vesilennukite angaarid rajati tsaar Nikolai II käsul
  • Parima projektina valiti välja Taani firma Christiani & Nielsen’i projekt
  • Projekteerimist juhtisid Herluf Trolle Forchhammer ja Sven Schulz
  • 1916. aasta suvi: alagas vundamendi vaiade rammimine
  • 1917. aasta sügis: valmisid peamised ehitustööd
  • Esimesed suured raudbetoonkoorikud maailmas
  • Ühe kupli möötmed: 36,4 x 36,4 m
  • Betoonkooriku projektijärgne paksus: 8-15 cm
  • Ainult välimised tugipostid, mitte ainsatki sisemist tugiposti
  • Siinsetesse angaaridesse mahuks vabalt 30-meetrise tiivaulatusega lennuk
  • Kuulsaim raudbetoonkoorik maailmas: Sydney ooperimaja
  • Sydney ooperimaja insener Ove Arup töötas Christiani & Nielseniga koos
  • Ajakiri The Builder 1920 angaaridest: nagu Konstantinoopoli Hagia Sophia katedraal
  • 1919. aasta: Eesti Kaitsevägi võtab sakslastelt angaarid üle
  • Eesti Õhuväe lennuk nr 1 pandi kokku siit leitud Friedrichshafen FF.41A osadest
  • Kahe maailmasõja vahel oli Eesti Õhuväel 167 lennukit
    • Siin paiknenud Merelennusalgal oli kokku 32 vesilennukit
    • Angaare on külastanud Charles Lindbergh - esimene lendur, kes ületas Atlandi ookeani üksinda
    • 1940. aasta juuni: Punalaevastik võttis Lennusadama oma kontrolli alla
    • Angaarides ladustadi allveelaevade tõkkevõrke Tallinna lahe sulgemiseks
    • 1962. aasta: professor Heirich Laul tõi uuesti esile angaaride unikaalsuse
    • 1979. aasta: Jevgeni Kaljundi poolt valmis esimene ehitusajalooline ülevaade angaaridest
    • 1993.-2006. aasta: omandivaidluste kohtusaaga riigi ja hõivaja vahel kestis 13 aastat
    • 1996. aasta: vesilennukite angaarid võeti kultuurimälestistena kaitse alla
    • 2000. aasta: ebaseaduslik valdaja ei lubanud president Lennart Meri angaaridesse
    • 2004. aasta: jäämurdja ‘’Suur Tõll’’ kinnitas otsad lennusadamas
    • 2006. aasta: Eesti riigi lõplik võit ebaseaduslike hõivajate üle
    • Lennusadama taastamise esimese etapi käigus avati ala külastajatele
    • 2009. aasta: rekonstrueerimisprojekti võitjaks valiti KOKO arhitektid
    • Taastamine: koorikute remondiks pritsiti nende sisepinnale 5 cm paksune betoon
    • Kokku traageldati koorikute pealispinnal 3600 m betoonpragusid

    • Postidel, tõmbe- ja survetöödel puhastati 19 000 m terasarmatuuri
    • 21 000 meetrit torusid põrandas - angaare kütab merevesi
    • 4450 joonist käigusilla jaoks
    • Muuseum avati külastajatele 11. mail 2012. aastal

Muuseumi välisala
  • Suur Tõll
  • Sadam
  • Muuseumilaevad
  • Mänguväljak
  • Vesilennukite angaarid
Muuseumi siseala
  • Kahurilava
  • Kino
  • Simulaatorid
  • Allveelaev ‘’Lembit’’
  • Kohvik MARU
    • Muuseumipood
    • Poid
    • Maasilinna laev
    • Paadid ja jahid
    • Vesilennuk Short 184

    Link Titanicu näitust tutvustavale videole








No comments:

Post a Comment